Wednesday, February 10, 2010

Bertindak biar faham...



بسم الله الرحمن الرحيم

Sandarkan sesuatu biarla pada Al-Quran dan As-Sunnah....
Menyusuri sirah Nabi Muhammad S.A.W,keislaman Saidina Umar Al-Khattab menjadi salah satu doa dalam mengembangkan islam dengan cepat dan mudah.Surah Thaha yang didengari oleh Saidina Umar membuatkan pintu hidayah terbuka dan seterusnya islam berjaya disebarkan dengan terang-terangan.Peristiwa hijrah mencatat sejarah bagi khalifah ini sebagai seorang pejuang islam yang berani.Khalifah ini mencabar pihak kafir Quraisy untuk menghalangnya dalam berhijrah ke Madinah.

Kata Umar:"Barangsiapa yang sanggup menjadi ibunya keseoranga disebabkan kematian anak,meletakkan anak-anak mereka menjadi yatim piatu lantaran kematian bapa,sanggup menjadikan isteri kesayangannya menjadi balu kerana kematian suami,marilah kita adu senjata di sebalik bukit ini." Cabaran inilah yang menggetarkan hati-hati puak kafir Quraisy.Semua ini Saidina Umar lakukan kerana dia tahu Islam agama yang benar tidak perlu takut untuk dizahirkan.

Tahun ini genapla 3 tahun aku menghadap Pilhan Raya Kampus(PRK). Tahun ini mencatat peristiwa berdarah di bumi UKM.Sebelum ini,segala kesalahan dan ketidakadilan didiamkan kerana masih boleh bersabar dengan apa yang berlaku. Tahun ini,kami perlu kuat dan berani dalam menyuarakan penindasan yang berlaku.Pertandingan bola yang bukan di atas padang yang sama menyebabkan sukar menentukan pemenang.Padang yang penuh lumpur dan padang kering tanpa gangguan air.

Mengapa perlu aku huraikan kembali PRK ini,sedangkan terlalu lama benda sudah pergi.Mungkin pandangan yang diminta oleh pembaca membuatkan aku perlu memerah idea untuk menulis.Segala bait kata yang aku tulis,aku perlu bertanggungjawab.Tiap-tiap tahun pihak Aspirasi dengan slumber nye melakukan kesalahan masa hari kempen dan hari pengundian.Proses berkempen mereka bukannya di dalam dewan kuliah,kafe atau di tempat awam..tetapi kempen diorang dengan ugutan budak2 first year dan doktrinisasi pembangkang dan pro kerajaan sebagai modal mereka memperoleh kemenangan.Aku bawakan bukti yang aku dengar dari perjumpaan pengurus kolej,JAKSA dan student first year,macam ni kata pengurus kolej "Apa tujuan kamu masuk u?.Belajar kan,tak perlulah nak terlibat benda-benda yang boleh mengganggu pelajaran kamu.Kamu kena bersyukur dengan apa yang kolej dan u bagi kat kamu,janganlah buat perkara-perkara yang boleh melanggar AUKU dan menyebabkan kamu dibuang universiti." Doktrinisasi yang boleh merencatkan pemikiran mahasiswa dalam berfikir jauh.

Masa hari pengundian,kolej H membuka pondok panas,di belakang kaunter ditampal nombor2 calon di atas softboard.Sekarang siapa yang terdesak nak menang,biru atau ungu.Aku rasala diorang ni tak reti or tak baca peraturan yang pihak pentadbiran buat penat-penat.Masa hari pengundian tak boleh buka pondok panas dan pancing undi.Rata-rata kolej ada je pancing undi.
Lepas ni aku rasa bakar je buku peraturan pemilihan/panduan MPP tu then buatla peraturan sendiri.Puas hati diorang.

Malam pengumuman menyaksikan betapa ramai yang inginkan perubahan,keadilan dan ketelusan.Aku malas nak explain apa yg jadi sebenarnya,tapi aku kira puas melihat mahasiswa sedar ketidakadilan yang berlaku.Ada yang menangis,marah dan cool je apa yang berlaku termasukla aku...aku cool je.huuhu.Kalau nak dikirakan kami ini ekstrem,tak lah..sebab kami boleh menjadi seorang profesional yang masih boleh diplomasi dengan pihak pentadbiran.Wakil dari berjumpa dengan orang atasan menyatakan apa yang kami lakukan.2 tuntutan yang kami mahukan pada malam itu,pengiraan semula dan dialog dengan pengetua-pengetua kolej dan pihak pengurusan PRK.

Esoknya,selepas solat Jumaat antara wakil kami membuat sedikit penerangan dengan apa yang berlaku.Mereka hanya bercakap,tiada pergaduhan dan kekasaran yang berlaku.Apa yang menyedihkan aku,sanggup sekali pihak pentadbiran memanggil FRU untuk mendiamkan mulut mereka untuk berkata tentang keadilan.Ada yang ditahan digari.Aku masih cool...tarbiyah dari Allah..sedangkan Nabi yang bercakap di atas bukit Safa dicemuh dan dibaling batu dan najis inikan kita,hanya dikepung oleh manusia.Pengalaman yang berharga siapa yang ada kat situ.

Usaha kami bukan setakat memberi penerangan,kami bukukan bukti penyelewengan dan menghantar surat bantahan dan rayuan pada hari isnin minggu depannya.Tepat jam 5 petang keputusan rayuan dikeluarkan,kesedihan yang amat sangat aku tanggung dengan jawapan yang diberi,tapi macamana nak buat...orang yang membuat peraturan boleh je bagi jawapan ikut suka hati dia.Semangatku mula luntur...tapi aku gagahkan juga.Upacara berkabung bermula...demokrasi kampus sudah mati.Tuntutan kami untuk diadakan dialog bersama pengetua kolej dan pihak pelaksana tidak dilayan walaupun surat sudah dihantar.

Aku berbalik kepada tajuk entry aku,bertindak biar la kita faham.Demontrasi yang diadakan bukannya kerana suka ikut-ikut,tapi sebab kita mahu bagi tekanan sahaja pada pihak pentadbiran supaya jangan mainkan kami,kami mahukan PRK bersih tahun hadapan.Setiap event yang dilakukan,sesi penerangan dari kolej ke kolej bukan mahu memburukkan pentadbiran tapi untuk bagi kesedaran pada mahasiswa,kita golongan intelektual yang boleh berfikir perlu tahu apa yang berlaku,jangan jadi katak di bawah teko kaca.Belajar,belajar dan belajar.

Kenapa PRK perlu bersih dan telus?Kita mahu lahirkan pemimpin yang lahir dari sistem yang bersih,kalau menang dengan cara ugutan dan tak faham peraturan,nanti lahirla pemimpin yang korrup dan tak berintegriti.Kalau kami nak menang ada je cara kotor boleh buat,tapi kami tak mahu..kerana takut dengan alasan yang mahu diberi pada Allah.Aku suka terangkan kepada rakan-rakan aku,apa yang kita lakukan ni,biar dari kefahaman bukan membuta tuli.

Last sekali,hari tu aku pergi dialog antara agama kat DECTAR,dewan besar.Sejuk mata memandang,pelbagai kaum dan manusia join program tu.Kalaulah PMUKM yang dipimpin sekarang yang faham agenda yang dibawa sebagai mahasiswa yang berintegriti,tak hairan program-program ilmu macam ni mudah dilaksanakan.Wallhualam..


"Wahai orang2 yang beriman jika seseorang yang fasik datang kepadamu membawa suatu berita,maka telitilah kebenarannya,agar kamu tidak mencelakakan suatu kaum kerana kebodohan,yang akhirnya kamu menyesali perbuatanmu itu." al-hujurat:6





No comments:

Post a Comment