Wednesday, March 10, 2010

Syurga Cinta vs Ketika Cinta Bertasbih

بسم الله الرحمن الرحيم

Alhamdulillah Allah masih sayangkan saya kerana diberi nikmat untuk bernafas di bumi yang semakin tua ini dan nikmat yang paling besar iaitu iman dan islam. Kalau sesiapa yang add facebook saya, saya pernah tulis dalam post wall saya "Saya mengimpikan novel Kombat Faizal Tehrani difilemkan,boleh jadi filem box office Avatar arahan James Cameroon kalah,tapi sapela yang nak jadi pengarah"..tak ramai yang respon dekat post tu, tapi saya tetap berterima kasih sesiapa yang sudi respon. Mungkin salah satu sebabnya tak ramai yang tahu novel Kombat tu.huhu.

Didikan dalam rumah itu penting. Kenapa saya cakap macam ni tetiba? Bila abang saya yang keempat balik kampung, dia selalu pesan kitorang, "abang Min tak suka kamu tengok tv drama melayu dan hindustan". Oleh kerana pesanan itu adalah tegas, kami terpaksa lah ikut.hiihiihi.Sebab apa ye abang Min tak bagi tgk drama melayu? kalau filem hindustan saya faham la,ada adegan-adengan yang tak elok untuk dilihat.Dari sekolah menengah lagi kitorang satu keluarga memang jarang tgk drama melayu except Cerekarama TV3 pukul 10 ari Sabtu. "Kalau drama melayu tak boleh tengok kami boleh tgk apa jer bang?". "Kamu tengoklah citer Inggeris kan ada"


Boleh tak saya katakan drama atau filem Melayu sekarang tak berkualiti?..hehehh ayat kontroversi.Sabtu lepas saya terbaca artikel dalam suratkhabar,tajuk " Filem tidak manfaatkan sastera"..pandangan ahli-ahli sastera lebih kurang macam pandangan saya..(perasan la plak)..Antara pandangan mereka yang memberi kesan pada fikiran saya; terlalu banyak anugerah yang diterima oleh para sasterawan negara tetapi tidak semua yang tahu, hanya golongan penyelidik sastera je yang tahu.Sebagai contoh sasterawan negara A.Samad Said karya sastera yang mendapat pengiktirafan "Hujan Pagi".Shahnon Ahmad dengan karyanya yang mengungkapkan kemanusiaan dan kemiskinan zaman kanak-kanak dalam "Ranjau Sepanjang Jalan" dan banyak lagi. Adakah karya-karya yang dihasilkan oleh sasterawan negara terlalu ketinggalan zaman sekiranya diadaptasi kepada filem?. Saya rasa anggapan begini salah,sebagai contoh filem Laskar Pelangi diadaptasi oleh novelnya, filem ini sangat mudah menceritakan kehidupan kanak-kanak miskin yang tinggal di kawasan pedalaman yang mempunyai begitu banyak impian dan mimpi untuk dikecapi, perjuangan guru-gurunya dalam mempertahankan sekolahnya untuk melihat anak-anak muridnya bersama harus dipuji.Filem ini mendapat sambutan ramai tidak kira di Indonesia mahupun dari luar negara.

Terbaru hangat diperkatakan dalam facebook di kalangan kawan-kawan fb saya mengenai Ketika Cinta Bertasbih,filem ini saya beri lima bintang."Terbaikla Pak Habib". Filem islamik yang meletup sehingga menjadi topik perbincangan manusia.Apa yang ingin ditonjolkan dalam filem ini bukanlah semata-mata kisah cinta Khairul Azam dan Althafunnisa tetapi sebuah cerita motivasi kepada manusia, selagi ada usaha selagi itu ada kejayaan.

Saya ingat lagi David Teo penerbit filem "Syurga Cinta" ingin bawakan dalam filemnya "cerita ini khas kepada wanita-wanita yang bertudung untuk mengenal "cinta""..wah wah pandai dia nak ajar cinta islamik pada kita. Motif dan objektif yang tidak jelas...nampak sangat nak kaut keuntungan semata-mata.Kalau anda semua tonton citer tu for sure bezanya lain dengan KCB,dari segi pergaulan lelaki dan perempuan, aksi di dalam disko yang memalukan, pakaian yang tidak menutup aurat, cinta kepada manusia semata-mata dan banyak lagi la.fuhh

Kalau nak bicarakan pasal filem barat, terlalu banyak karya novel mereka diadaptasikan menjadi filem contohnya "Lord of The Ring" dan "Harry Potter". Saya suka tengok citer Lord of the Ring,satunya sebab filem ini guna teknologi tinggi tapi tak lupa dasar sejarah yang ingin ditonjolkan. Kisah pengembaraan, best!.

Sebenarnya produser2 filem negara kita ini boleh berjaya tapi kena buang sikap "copy dan ikut membuta tuli". Kurangkanlah citer ikutan barat yang ntah kurang bagi pengajaran pada orang "Cicak Man,Bohsia, Rempit dan citer2 tahyul" tu belum masuk drama-drama melayu lagi. Buatla filem-filem yang mendidik bangsa, klu susah sangat nak cari idea, pegi bincang dengan sasterawan negara dan terbitla filem,bukan susah sangat.

Filem yang berkualiti bagi pandangan saya mestilah mempunyai ciri-ciri mendidik jiwa bangsa, penyelidikan yang terperinci sekirnya mengenai sains dan teknologi, unsur kerohanian juga tidak dilupakan dan paling penting letakkan islam pada atasya kerana "Islam untuk semua"..sesuai untuk semua.Oklah setakat di sini sahaja. Slogan saya kali ini
"Sokonglah filem-filem Islam"

3 comments:

  1. assalamualaikum ww...terbaiklah ecah!!!suke2x...ku masih ternanti2x blakah KOMBAT bakal difilemkan...huuuu...x sabo dah ni.. klu kite request dekat faisal tehrani tok wat cetakan smula tok novel KOMBAT 2 rsenye leh x???

    ReplyDelete
  2. waalaikummussalam...kita bleh cdgkan terus kot kat faisal tehrani wat filem tu...pengarah dia kena fikir gak..pengarah yg memahami citer ni dgn mendalam bru bleh wat filem terbaik..pelakon pon kena wat audition

    ReplyDelete
  3. salam..
    aisyah, saya suka la blog awk...hope u can guide me untuk improve my blog...

    ReplyDelete