Sunday, January 3, 2010

Saje suka-suka nak cuba tempat baru.

Terlalu lama aku tidak menaip menghasilkan nukilan dalam blog ni,ada la habuk sikit kat dalam blog ni coz tak dicuci dengan kalam.huhu

31/12/2009
Aku bersama sahabat-sahabat yang lain join XPDC dakwah anjuran GAMIS.Petang tu ingatkan sempat berjogging dengan geng-geng ungu kat stadium,tapi sayang masa bagi aku sangat bernilai.Kalau lambat 5-10 minit dimaafkan tapi 10 minit ke atas tidak dapat dimaafkan,biasala janji melayu.Tak jadi jogging,aku pun memecut motor kriss bersiap ke masjid untuk program malam ni.

Setibanya aku kat masjid jamek kat Kuala Lumpur,solat hajat dan bacaan Yassin diadakan sempena tahun baru yang akan tiba esoknya.Sejuk dengar imam baca ayat-ayat Al-Quran dalam solat,teringat suasana kat matrik dulu.Lepas habis acara kat masjid,ada sesi penerangan oleh exco lajnah dakwah GAMIS,saudara farhan.Lebih kurang 8 kumpulan dibahagi.Aku kumpulan 4 campur dengan pelajar Darul Quran.

Dalam pukul 9.30 malam kami bertebaran di stadium merdeka mencari mad'u untuk bertanya khabar dan mencari jawapan bagi masalah ummah.Berdebar-debar jantung buat kerja ni,first time la katakan.

Mad'u pertama...ingatkan org melayu tapi orang indonesia rupanya,aku dengan kak Jamilah temubual.Perkara biasa sebagai daei ada adab untuk untuk tanya pada mad'u-mad'u ni.Pertama senyum dan bagi salam.Kedua kenalkan nama dan bertanya nama dan ketiga baru mula temubual. Aku pun tanya la sorang ni,"....datang sini buat apa ye,sambut tahun baru ye?" dia pun jawab ya dan first time sambut new year kat sini.Soalan kedua " umur berapa,belajar lagi ke?"...dia pun menjawab dengan ayu,"umur saya 18 tahun,saya bekerja kat sini".. dan soalan ketiga aku,apa yang menarik datang kat sini...dia pun jawab "saja je nak celebrate new year dan nak tengok bunga api"

Dalam hati aku berkata-kata,adakah bunga api sahaja yang mahu dilihat oleh mereka? menyambut tahun baru hanya sebagai adat dan budaya? atau hiburan yang mahu didengar walaupun tidak dapat melihat muka?

Serius aku katakan,kebanyakkan yang berada di tempat itu adalah warga asing Indonesia,seperti berada di negara mereka.huhu.Mad'u kedua,sekumpulan pelajar universiti berdekatan dengan UKM aku cuba dekati..seperti biasa memulakan langkah yang sama.Jawapan yang aku terkesima mendegarnya "saje suka-suka nak cuba tempat baru,before ni kat Putrajaya.Putrajaya tak best sangat,tak meriah,tapi kami tak sangka ramai sangat kat sini.Juz nak tengok bunga api."
Lebih kurang 10-15 minit sebelum countdown jam 12 tengah malam Ella dan Amy Search menyanyi bersama,kelihatan dua orang indonesia diangkat sambil menanggalkan baju dan melambai-lambai baju dia,aku tak nampak dengan jelas apa tulisan yang ada pada baju itu.Apakah motif mereka sebenarnya?penonton yang lain menjerit-menjerit tanda minat pada nyayian mereka.






Aku dengan sahabat-sahabat yang lain mendengar ucapan Ustaz Idris,presiden GAMIS."Sahabat-sahabat buktikan bahawa kita cakna dengan anak-anak muda sekarang,tahun 2010 menjanjikan tahun yang terbaik untuk kita melakukan perubahan."
Itu je kot yang aku ingat,rumusan yang aku bleh buat apa yang ustaz Idris sampaikan ialah kita sebagai mahasiswa perlu cakna dengan apa yang ingin di bawa oleh kerajaan pada tahun 2010,kita kita cakna dengan masalah ummah dan cuba perbaikinya sebaik mungkin,baru la slogan mahasasiwa turun ke masyarakat dipraktikkan.Dalam pukul 12tgh malam,sempat juga aku tengok bunga api yang dibazirkan dengan berjuta-juta duit kerajaan.

...................................................................................................................

Entry kali mahu saya selitkan bahawa pentingnya kita memahami taklifan kita sebagai daei di muka bumi ini. Begitu sedih melihat paparan akhbar yang begitu banyak merakamkan masalah sosial,pembuangan anak dan pelbagai lagi.Terasa diri ini lemah,"apa yang aku lakukan untuk agamaku,adakah aku akan teruskan biarkan kaum seagamaku hanyut dengan kecintaan dunia ini,lalai mencari hiburan yang melanggar syariat,tidak tahu arah tuju sebagai hamba Allah.Ya Allah kuatkan kakiku melakukan suruhanmu,tetapkan imanku,teguhkan hatiku dalam kerja-kerja dakwah ini".Saya tidak menyalahkan mereka seratus peratus kerana mungkin kerana "kurang tahu atau buat-buat tak tahu" tentang hukum tuhan.



Maka dengan ini,saya mengajak sahabat-sahabat supaya azam baru ini jangan lupa sematkan dalam hati untuk bersama mengubah negara dengan lebih baik....Bukan kerana pujian manusia kita mahukan tetapi sebagai amanah dan bekalan kita di akhirat nanti. Wallahualam

1 comment:

  1. Terbaek la ustazah.. Tapi tentang jogging tu.. Khamis ni dtg lagi tau.jangan putus asa lak.hehe

    ReplyDelete