Saturday, January 9, 2010

Kenapa mesti aku bisnes???




Alhamdulillah minggu ni banyak perkara yang aku selesaikan,banyak juga benda yang difikirkan.Teringat kata-kata Al-Syahid Hassan Al-Banna pengasas jemaah Ikhwan Muslimin..antara pesanan beliau yang menjadi pegangan aku,insyaAllah "kewajipan melebihi daripada masa yang ada".Mahu atau tidak kita tak boleh nafikan pengurusan masa sangat penting sebagai seorang muslim,lebih-lebih lagi kita sebagai student.Masa sekarang la medium latihan mengurus masa dengan baik sebelum kita bekerjaya dan berkeluarga.

Entry kali ni aku nak cakap pasal ekonomi islam...hihi besarnya tajuk,tapi aku akan ulas sikit la kenapa ekonomi islam ini penting untuk diamalkan.Kalau kita ingat sirah Nabi Muhammad s.a.w,sejak dari remaja baginda berniaga mengikut pak cik saudara mahupun atuknya.Keturunan baginda sangat terkenal dengan kehebatan dalam berniaga. Strategik dalam berdakwah pun sangat menarik,sekiranya kawan-kawan perasaan majoriti sahabat-sahabat baginda yang awal memeluk islam ialah dari kalangan businessman yang berjaya dan kaya contohnya Saidina Abu Bakar ,Saidina Uthman bin Affan dan Abdul Rahman bin Auf. Kejujuran mereka dalam berniaga sebelum dan selepas memeluk islam menjadi salah satu faktor orang islam mahupun kafir Quraisy begitu hormat dan suka berurus niaga dengan mereka.
Konsep riba,rasuah dan menipu memang tidak diamalkan dalam sistem ekonomi islam.Justeru dengan kemahiran yang ada pada sahabat-sahabat baginda dapat memajukan negara islam pada masa itu iaitu Madinah .

Mudah untuk diterangkan dalam sistem ekonomi islam tiada penindasan yang berlaku bagi peniaga mahupun pembeli. Selepas berjayanya Nabi Muhammad membuka negara islam di Madinah,baginda menyuruh peniaga-peniaga islam membeli telaga air yang sebelum ini dimiliki oleh orang yahudi. Sebelum ini umat islam hanya bergantung harap pada air yang ada dalam telaga yang dimiliki oleh kaum yahudi,kaum yahudi pada masa itu mengamalkan dikriminasi dengan menjual harga yang mahal pada penduduk agama islam tetapi sekiranya pada kroni-kroninya dijual harga yang murah.Inilah digelar system kapitalisme yang diamalkan di Negara barat dan termasuklah kita sebahagiannya.Bertambahnya peniaga-peniaga islam akan memudahkan umat islam ataupun bukan islam berada dalam keadaan selesa kerana sikap jujur dan tolong menolong sesama manusia yang diamalkan.

Semasa pemerintahan Khalifah Harun Ar-Rasyid,sistem ini juga diamalkan sehinggakan pada masa itu tidak ada seorang pun yang layak mendapat zakat dari baitul mal kerana masyarakat pada masa itu tidak mengalami kemiskinan. Adakah kita mampu menjadi seperti zaman khalifah ini?.Jawapannya boleh sebenarnya sekiranya kita meletakkan sesuatu perkara pada tempatnya(adil). Harta kerajaan disalurkan pada tempatnya,semua islam membayar zakat bagi orang wajib membayarnya, zakat ini akan diagihkan kepada golongan yang diperlukan.Konsep zakat ini juga ada dalam system ekonomi islam. Tiada amalan riba mahupun rasuah yang diamalkan,sikap membazir pada pembangunan yang tidak perlu diperlukan tidak diamalkan dan jangan terlalu bergantung dengan barangan agama lain yang belum tentu halal.Nah bukankah ini cara yang sepatutnya yang dilaksanakan.Kita mudah mengatakan pandangan tetapi itulah hakikat,sikap manusia yang cintakan dunia aku pulangkan mengapa benda-benda macam ni kita tak boleh laksanakan.Firman Allah

“Tuhan menghalalkan jual-beli dan mengharamkan riba” (surah 2: 275)

Aku pulangkan pada kawan-kawan untuk menilainya. Cantik atau tidak Nabi Muhammad kenalkan agama islam pada kita?.Lengkap dengan semua aspek…bermula dari kita bangun tidur,bekerja,belajar,membeli,menjual dan tidur kembali..nabi ajar kita dengan ajaran islam yang sempurna.

Point aku sebenarnya nak ajak kawan-kawan aku ni sokong barangan islam,boikot barangan Israel yang boleh menyumbang duit untuk membeli peluru membunuh umat islam di Palestin.Nafsu yang perlu dididik dengan iman dan kefahaman. Tak kesahla barangan islam yang dijual tak popular or senang orang katakana tak de brand,asalkan kita dapat majukan ekonomi islam itu sendiri.

So,kat sini adalah barangan islam yang boleh promote kat kawan-kawan. Minuman dan makanan dari Arab Saudi.Contoh kalau korang pernah dengar jus mangga Rani,zam-zam kola,mizo dan lain-lain.Kat bawah ni aku selitkan sikit gambar barangan orang islam yang aku jual.Semalam kawan-kawan aku bertuah dapat rasa free air-air jus ni,yela aku belanja,bak orang kata pack percubaan.Memang berkhasiat,jus baik untuk kesihatan khususnya untuk penghadaman,banyak vitamin C dan struktur kimia yang aku baru belajar ari tu yang kat dalam jus iaitu glukosa yang diturunkan dengan menggunakan hydrogen dan nikel menghasilkan glucitol adik beradik asid karbosilik yang menyebabkan rasa masam.Kita namakan air jus tu sebagai gula alcohol yang bermaksud kurang glukosa yang baik untuk kesihatan.Panjang betul penerangan aku..Selain makanan n minuman ringan,aku ada jual baju muslimah…trendy dan cantik.Biar la apa orang cakap yang penting aku nak ajar manusia kat sekeliling aku ni sunnah Nabi iaitu berniaga dan support barangan islam.9/10 dari rezeki kan kebanyakkan datang dari berniaga,so betullah apa yang aku buatkan?…betul3x..sape2 rasa nak beli try contact aku or datang terus g PMFST..semua barang yanga ku jual ada kat situ…so slogan aku kali ni “Belilah Barangan Islam”






3 comments:

  1. dah bagi free..pun nak lagi ke Dato?nak lagi kena beli la

    ReplyDelete
  2. untuk dapatkan barangan dari timur tengah sila lawati tajertrader.blogspot.com

    ReplyDelete